1. Bespaar op verzuimkosten

Uit onderzoek van TNO blijkt dat werknemers die regelmatig de fiets pakken minder vaak ziek zijn dan collega’s die met een ander vervoersmiddel naar hun werk gaan. De kosten van de gemiddelde werknemer zijn zo’n €250 per dag voor de werkgever. Doordat fietsende werknemers gemiddeld 1,3 dagen minder vaak ziek zijn per jaar dan werknemers die niet fietsen levert dit een kostenbesparing van €325 per werknemer per jaar op voor de werkgever. Deze kostenbesparing alleen al rechtvaardigt de aanschafprijs voor een fiets voor de werknemer.Doordat fietsende werknemers gemiddeld 1,3 dagen minder vaak ziek zijn per jaar dan werknemers die niet fietsen levert dit een kostenbesparing van €325 per werknemer per jaar op voor de werkgever. Deze kostenbesparing alleen al rechtvaardigt de aanschafprijs voor een fiets voor de werknemer.

2. Bespaar op reiskosten

De meeste bedrijven hebben zowel leaseauto’s in het wagenpark als reiskostenvergoedingen voor werknemers die met hun privé auto naar het werk komen. Daarnaast voorzien sommige bedrijven hun werknemers ook nog van een OV-jaarkaart om met het openbaar vervoer naar het werk te pendelen. Uit onderzoek van MT.nl blijkt dat de werkgever gemiddeld zo’n €18.000 jaarlijks kwijt is per leaseauto, en zo’n €5.800 aan onkosten voor werknemers die hun privé auto inzetten. Hiervan is echter zo’n €4.300 van de onkosten besteed aan woon-werk kilometers en de overige €1.500 voor zakelijke ritten. Daarnaast kost het OV abonnement zo’n €3.300 jaarlijks voor de werkgever per werknemer. Een fiets daarentegen kost slechts een fractie t.o.v. de andere transportmiddelen. De zakelijke ritten met de (lease)auto zijn uiteraard niet te vervangen door een fiets vanwege de langere afstanden en mogelijke producten die vervoerd moeten worden.

Echter woont 41% van werkend Nederland binnen een straal van 7,5km van het werk af, wat over het algemeen kan worden beschouwd als een fietsbare afstand. Daarnaast geeft 75% aan de fiets/E-bike te willen gebruiken als transportmiddel voor woon-werk verkeer op het moment dat de werkgever deze verschaft. Als we alleen al kijken naar de kosten van een enkele parkeerplaats op jaarbasis, zo’n €1500 gemiddeld, dan rechtvaardigt deze al de kosten om 3 fietsen te laten rijden. De verdere operationele onkosten voor de auto zijn hierbij nog buiten beschouwing gelaten.

3. Bespaar op bonussen

Uit een gepubliceerd onderzoek in de Harvard Business Review is gebleken dat bedrijfsgiften de beste manier zijn om loyaliteit en motivatie te stimuleren onder werknemers. Bedrijfsgiften blijken veel effectiever dan de veelal bekendere bonuscultuur. De giften zijn veel meer motiverend voor de werknemer dan een financiële prikkel. Sterker nog, volgens de onderzoekers betalen bedrijfsgiften zichzelf terug in de toename van productiviteit op de werkvloer.

4. Bespaar op promotiekosten

Adverteren is duur, dat is niets nieuws. Reclameborden, TV reclames, bushalte advertenties en sponsorships kosten allen veel geld om je naam op te mogen zetten. Het is geen verassing dat bedrijven fietsen beginnen te gebruiken als vorm van alternatieve marketing om zo kosteneffectief brand awareness te creëren. Neem de kosten van je vorige marketingcampagne waar je bushalte advertenties hebt gebruikt, voor ditzelfde geld koop (of huur) je makkelijk 10-20 fietsen die door de stad heen rijden met jouw werknemers erop. Laat staan hoe veel fietsen je door de stad kunt laten rijden in vergelijking tot je laatste TV commercial. Het beste gedeelte is dat de fietsen er nog zijn nadat de TV commercial na 30 seconden is afgelopen.