Zoals wellicht bij u bekend gaan vanaf 2020 de regels omtrent (zakelijk) fietsgebruik veranderen. De regels worden versimpeld met een bijtellingsregeling van 7% zoals we dat ook kennen bij autogebruik. Hierdoor vervalt de verplichting tot een kilometerregistratie wanneer uw medewerkers de zakelijk beschikbaar gestelde fietsen ook privé gebruiken.

U kunt als werkgever uw medewerkers met gemak een (lease) E-bike/fiets aanbieden. Op deze manier kunt u op een eenvoudige wijze medewerkers die binnen een fietsbare afstand van 15km wonen naar het werk laten pendelen. Alles binnen een straal van 7,5 km wordt beschouwd als een fietsbare afstand voor een normale fiets en 15 km voor een E-bike. Door deze constructie aan te bieden bespaart u als werkgever op reiskostenvergoeding, verzuimkosten en parkeerplaatsen bij kantoor. Daarnaast werkt u samen met uw medewerkers aan vitaliteit, een duurzaam imago, CO2 reductie en de alsmaar groeiende fileproblematiek.

Scenario

Medewerker Piet woont op 10 km afstand enkele reis van het werk en gaat nu met de auto naar het werk. Hiervoor krijgt hij €0,19 reiskostenvergoeding per kilometer.

Kosten werkgever

20 km x 22 werkbare dagen per maand x €0,19=€83,60. Naast de reiskostenvergoeding kost de gemiddelde parkeerplaats van bedrijven in Nederland ook nog eens €83,33 per parkeerplaats per maand (bron). De totale kosten bedragen dus €166,93.

Kosten werknemer

De werknemer uit het voorbeeld reist met de auto, de reiskostenvergoeding van €0,19 per kilometer dekken echt niet de werkelijke autokosten (€0,44 per kilometer voor een compacte auto (bron)). Hierdoor legt de werknemer nog €0,25 zelf bij per gereden kilometer. Dit resulteert in 20 km x 22 werkbare dagen per maand x €0,25 =€110. De werknemer betaalt bovenop de reiskostenvergoeding dus nog eens €110 per maand uit eigen zak om naar het werk te gaan.